Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hydroláty II.

Květové vody si vyrábím nejen z praktických důvodů, to znamená, že ne všechny účinné vody lze na trhu zakoupit, ale sama výroba, destilace, představuje určitý magický moment, okamžik, kdy první kapky provoní okolní vzduch...

...a vy se stanete součástí tohoto nádherného procesu.

V prvním článku jsme si nastínili, jak hydroláty vznikají. Každý výrobce má svůj destilační postup. Záleží na délce destilace, na množství použitých rostlin, jejich částí, tlaku páry, kvalitě vody, dále na konstrukci a materiálu, ze kterého je destilační přístroj vyroben. O některých těchto aspektech si dnes povíme. A začneme bylinami.

Výběr bylin

Kdysi jsem četla moc pěkné povídání o bylinkách. Dodnes se jim řídím, a nikdy jsem se nezklamala. Jsem samouk. Čerpám z herbářů, řídím se intuicí, radami a zkušenostmi, které podle nějakého osobního, mne neznámého klíče, vyhodnotím jako přínosné a důvěryhodné. A čemu věřím ze všeho nejvíc, je vlastní zkušenost. Z této zkušenosti čerpám i pro vás. A zase záleží jen na vás, co z toho přijmete a co ne. Co k tomu přidáte, než se o své znalosti podělíte s ostatními.

Autor vyprávěl o moudrosti bylin. Není třeba chodit světem a hledat to správné býlí. Léčivé rostliny, které potřebujeme, si nás samy najdou. Tak jsem měla jeden rok zahradu porostlou trsy fialek, byly všude, následoval řebříček – ženská bylina, které jsem byla ten rok velmi vděčná, neboť jsem se dostala do dalšího ženského životního cyklu, letos všude jitrocel. A tak bych mohla pokračovat. Musím říct, že ze všeho nejraději mám plané byliny. Jejich síla tkví právě v oné planosti – divokosti, ve schopnosti přežít, zabrat prostor a množit se. Ty na záhonku jsou jako hýčkané děti. U některých bylin se pěstování na záhonu nevyhneme. Například šalvěj, měsíček, tymián. Bylo by to dlouhé povídání. Také je pěstuji, ale pokud mám možnost, dám přednost divokému býlí.

Mám pocit, že dnešním trendem je, čím jsou rostlinné přípravky ze vzdálenějších krajů a exotičtější, tím větší vážnosti požívají. Přitom u nás roste tolik mocných bylin. Stačí se rozhlédnout. Tak trochu mi to připomíná lidové rčení: Doma není nikdo prorokem. A jak je vidět, platí to nejen u lidí.

V tomto místě si dovolím malou odbočku. Bude o medu, ale protože med obsahuje i pyl, nebudeme zase až tak daleko od tématu. Myslím, že to byla MUDr. Hajdušková, která vydala krásnou brožuru o včelích produktech. U astmatiků, alergiků na květový pyl doporučuje následnou léčbu. V zimě, v době vegetačního klidu postupně začít s konzumací květového medu – zakoupeného v místě, kde alergik žije! Jistě víte, kam tím mířím.

Proto se zbytečně neshánějte například po květech pomerančovníku, který je typický pro jiné klimatické podmínky a nechte ho pouštím Orientu.

Voda

Kvalita vody je pro výrobu hydrolátů zcela zásadní. O vodě, zejména pramenité vodě jsme si povídali již v minulém blogu. Voda je nedoceněný, zázračný fenomén. Pokud jste shlédli úžasný ruský dokument, dostupný na internetu, dáte mi za pravdu. Voda je pro kvalitu hydrolátu nesmírně důležitá. Trošku si hraji, experimentuji, porovnávám a vidím. Zkuste to i vy. Nezapomeňte, vlastní zkušenost!

Psát o vodě, by bylo na další dlouhé povídání. Důležité je vědět, že vodu můžeme programovat. To znamená i hydroláty.  Je to úžasné médium, zejména ve své nejchladnější podobě.

Destilační nádoba

Moje destilační souprava je měděná, protože měď je nejen poddajná, tedy dobře zpracovatelná, mimořádně odolná proti korozi, ale také antimikrobiální. Právě v tomto posledním bodě za mne vítězí měď nad nerezem. Ve srovnávacích antimikrobiálních testech jednoznačně vítězila měď. Navíc úchvatný zlatavý vzhled, jako by byl odleskem doby dávno minulé a zrcadlil slávu alchymistických dílen.

Destilační přístroj si můžete vybrat a zakoupit na internetu, ten můj jsem pořídila na Amazonu.

Nákupu předcházelo rozhodování -  zavrhla jsem ty nejmenší a zvolila rozumný střed – nádobu o objemu 5l. Řekla bych, že je pro mou potřebu dostačující. Při jedné destilaci získávám přibližně ± 0,75 l hydrolátu. Je to samozřejmě vždy velmi specifické. Řídím se zkušenostmi a intuicí. U některých bylin ukončím destilaci i při menším množství výsledného produktu. Je to jako při pálení ovoce. Každý rok vypálíte v palírně ze stejného objemu kvasu jiné množství pálenky s jiným množstvím alkoholu. U bylin je to podobné. Vidím to na rostlinách, včelách a medu. Každý rok je jiný. Záleží na přírodě a na počasí.

Dále záleží na množství vody a bylin, které do přístroje vložíte. Nesnažím se napěchovat kolonu bylinami k prasknutí, i vody dávám  přiměřeně. Časem a praxí si vytvoříte svůj vlastní odhad a cit pro poměr jednotlivých složek. 

 

Jdeme na to

Vybrali jsme destilační přístroj, nasbírali nebo vypěstovali bylinky, ve džbánu se třpytí pramenitá voda. Naším záměrem je konečný produkt -  hydrolát.

Jak už jsme si uvedli, hydroláty často vznikají jako vedlejší produkt při výrobě esenciálních olejů a působí i na poněkud odlišném principu. Obsahují více organických kyselin, mají protizánětlivé účinky a jsou hydrofilní, rozpustné ve vodě. Právě tyto hydrofilní prvky se zachovávají pouze v květových vodách, nikoliv u éterických olejů. Srovnávací studie hydrolátu a éterického oleje ze stejné rostliny uvádí, že ne vždy je jejich chemické složení shodné.

Až si vyrobíte svoji první květovou vodu, rozprašte ji nad sebou, zavřete oči a dýchejte. Ucítíte její dotek, vůni a poselství. Jejímu doteku se nic nevyrovná. I to je vlastní zkušenost. Uvědomte si, jak na vás působí, co cítíte, staňte se její součástí.

Příště mám pro vás připravenou meduňku a další povídání k hydrolátům obecně.

 

 

 

 

 

 

Autor: Ivana Klíma Šotnarová | sobota 26.12.2020 16:41 | karma článku: 8,96 | přečteno: 371x
  • Další články autora

Ivana Klíma Šotnarová

...a zase bude po mém!

Nevím, proč se s takovou oblibou říká, víc hlav víc ví. Naštěstí dáme s Pupíkem dohromady jen dvě a i to je až až. Zvláště, když má každá jiný názor a zároveň si myslí, že ten správný. Jenže ten správný může být jen jeden. Ten můj

5.11.2022 v 16:49 | Karma: 14,54 | Přečteno: 767x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Naleju ti čistého vína

„Panečku, to jsem se ale dobře vdala.“ „Zato já jsem dopadl,“ kontroval Pupík, když dával na stůl vajíčka na hniličku, chlebík, máslo a obložený talíř.

30.10.2022 v 8:47 | Karma: 17,61 | Přečteno: 623x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Veselé koniny z té naší rodiny IV.

Názorná ukázku, jak to u nás chodí. Je to fajn, když se dva lidé umí společně zasmát. I když, jak nad tím přemýšlím, občas se směje jen jeden...

8.1.2022 v 12:33 | Karma: 11,82 | Přečteno: 423x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Veselé koniny z té naší rodiny III.

Názorná ukázku, jak to u nás chodí. Je to fajn, když se dva lidé umí společně zasmát. I když, jak nad tím přemýšlím, občas se směje jen jeden...

2.1.2022 v 17:37 | Karma: 19,23 | Přečteno: 592x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Veselé koniny z té naší rodiny II.

Názorná ukázku, jak to u nás chodí. Je to fajn, když se dva lidé umí společně zasmát. I když, jak nad tím přemýšlím, občas se směje jen jeden...

26.12.2021 v 9:51 | Karma: 18,03 | Přečteno: 612x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 619x
Kdo jsem ? Jako dítě jsem si umazala čepici a bála se přijít domů. Napadlo mě, obrátit ji rubem nahoru. A bylo to! Byla čistá. Od té doby, když je můj život těžký, smutný a plný starostí, obrátím ho jako čepici. Takže, kdo jsem? Blondýna s hlavou naruby! :-)