Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podtrženo, sečteno - svatý Martin bez husy

Nevím kam tahle doba spěje, když už ani hloupý sedlák nemá největší brambory...malý horor z mého venkovského života.

Začátkem jara mě napadlo být užitečná. Jinak než doposud. Vytvářet pohodu a atmosféru rodinného krbu umím docela dobře. Vždycky, když za mě Pupík něco udělá, pochválím ho a celý den o tom nadšeně mluvím.

Mám na mysli něco úplně jiného. Venkov k tomu vyloženě vybízí. Rozhodla jsem se hospodařit. Co na tom může být? Svoje první zkušenosti, jak dobře víte, mám za sebou. Když jsem to Pupimu nadšeně oznámila, na chvíli se zarazil, potom zbrunátněl a když zesinal, což je jeho nejčastější barva, pokud se pro něco rozhodnu, prohlásil:

„Bránit ti nebudu.“

Potom sednul k počítači a vytvořil jednoduchou tabulku. Nahoře vepsal jediné slovo: DAL. Tady je vidět, že mi fandí. Počítat výnosy bude zbytečné, bude to nad slunce zřejmé.

Pustila jsem se do plánování. Mít plán je důležité. Určitě si vzpomenete na různé pětiletky, bez nichž by se pořádné hospodářství neobešlo. Vytáhla jsem ze skříně parádní notes a na první list nadepsala: Pololetka.

Záhy se dostavily první úspěchy. Téměř všechna vajíčka v líhni se vylíhla. Kuřátka i křepelky. Malá, roztomilá miminka. Dala jsem je na noc do vyhřívané bedýnky. Dlouho jsem nemohla usnout. Hned ráno jsem běžela obhlídnout zárodek nového hospodářství. Uprostřed bedny seděla kuřata, okolo hromada mrtvých křepelek. Měla jsem chuť zakroutit jim krkem. Nakonec plna hněvu jsem je všechny pojmenovala: Slepičí vývar.

Do tabulky jsem napsala první DAL. Za křepelčí vajíčka plus benzin.

Chce to něco většího. První neděli v měsíci jsme vyrazili na Burzu chovatelských potřeb u Hodonína. Husy, konečně správná volba. Koupila jsem čtyři a jednoho indického běžce. Tentokrát nebyl s míšením druhů problém. Běžec, abych byla přesná běžkyně, byla větší a ihned housata adoptovala. Všude za ní chodila. Hned druhý den jedno house z neznámých příčin umřelo, třetí den dvě zmasakrovala kuna a čtvrté si zlomilo nohu, když po něm vystartoval sousedův pes, který vběhl na zahradu otevřenou brankou.

Osamělý běžec smutně pochodoval po zahradě. Ve strachu o poslední zbytek hospodářství jsem ho chtěla na noc zahnat do dvora.

Sotva jsme vstoupili do stodoly, padnul jako podťatý a už nevstal. Vůbec se tomu nedivím, taky vždycky když vejdu do stodoly a uvidím to skladiště, bojím se, aby to se mnou neseklo.

Pupi dopsal pod tlustý nadpis DAL peníze za husy, běžce, krmení, cestu na burzu. Nebyl ani brunátný ani zsinalý. Spíš se mi zdálo, že mu narostl hřebínek, ale to je asi pozůstatek z mého hospodaření.

Letos jsme na Martina bez husy. A že jsme jich mohli mít, třeba přímo z obchodu!

 

 

 

 

 

Autor: Ivana Klíma Šotnarová | středa 4.11.2020 7:10 | karma článku: 14,86 | přečteno: 580x
  • Další články autora

Ivana Klíma Šotnarová

...a zase bude po mém!

Nevím, proč se s takovou oblibou říká, víc hlav víc ví. Naštěstí dáme s Pupíkem dohromady jen dvě a i to je až až. Zvláště, když má každá jiný názor a zároveň si myslí, že ten správný. Jenže ten správný může být jen jeden. Ten můj

5.11.2022 v 16:49 | Karma: 14,54 | Přečteno: 767x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Naleju ti čistého vína

„Panečku, to jsem se ale dobře vdala.“ „Zato já jsem dopadl,“ kontroval Pupík, když dával na stůl vajíčka na hniličku, chlebík, máslo a obložený talíř.

30.10.2022 v 8:47 | Karma: 17,61 | Přečteno: 623x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Veselé koniny z té naší rodiny IV.

Názorná ukázku, jak to u nás chodí. Je to fajn, když se dva lidé umí společně zasmát. I když, jak nad tím přemýšlím, občas se směje jen jeden...

8.1.2022 v 12:33 | Karma: 11,82 | Přečteno: 423x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Veselé koniny z té naší rodiny III.

Názorná ukázku, jak to u nás chodí. Je to fajn, když se dva lidé umí společně zasmát. I když, jak nad tím přemýšlím, občas se směje jen jeden...

2.1.2022 v 17:37 | Karma: 19,23 | Přečteno: 592x | Diskuse| Ona

Ivana Klíma Šotnarová

Veselé koniny z té naší rodiny II.

Názorná ukázku, jak to u nás chodí. Je to fajn, když se dva lidé umí společně zasmát. I když, jak nad tím přemýšlím, občas se směje jen jeden...

26.12.2021 v 9:51 | Karma: 18,03 | Přečteno: 612x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 619x
Kdo jsem ? Jako dítě jsem si umazala čepici a bála se přijít domů. Napadlo mě, obrátit ji rubem nahoru. A bylo to! Byla čistá. Od té doby, když je můj život těžký, smutný a plný starostí, obrátím ho jako čepici. Takže, kdo jsem? Blondýna s hlavou naruby! :-)